Ważnym elementem maszyn i urządzeń, a także pojazdów, jak również wszelkiego rodzaju infrastruktury służącej do ich obsługi są węże techniczne pozwalające na przesyłanie niezbędnych do ich prawidłowego funkcjonowania cieczy. Ponieważ są one używane do przesyłu substancji, których wyciek mógłby powodować poważne straty oraz prowadzić do uszkodzenia innych elementów, a nierzadko być powodem pożaru czy zanieczyszczenia środowiska, szczególnie ważna będzie ich wytrzymałość na obciążenia mechaniczne i termiczne, a przede wszystkim na transportowane chemikalia. Będzie to istotne zwłaszcza w przypadku węży do paliwa i oleju, które muszą oferować odpowiednią długość, średnicę wewnętrzną i zewnętrzną, a także potrzebny promień zagięcia. Przekonajmy się, jak powinna wyglądać charakterystyka węży tego typu.
Węże techniczne wykonuje się zwykle z trzech łączonych ze sobą warstw. Zewnętrzna odpowiada za ochronę przed czynnikami środowiskowymi, w tym przetarciem, rozcięciem czy naciskiem. Środkowa stanowi osnowę wzmacniającą konstrukcję i może zawierać rdzeń z tkaniny, siatki albo zbrojenie metalowe. Warstwa wewnętrzna zapewnia odpowiedni przepływ, a także zabezpiecza przed działaniem transportowanej substancji.
Węże do paliwa i olejów muszą być odporne na kontakt z produktami naftowymi. Do stworzenia warstwy wewnętrznej najczęściej używa się kauczuku NBR, a osnowę stanowią nici syntetyczne lub kord włókienniczy, wzmacniane niekiedy kordem z drutu. Warstwa zewnętrzna powstaje z kompozytu z NBR, EPDM i SBR. Materiały te znoszą kontakt z pochodnymi ropy naftowej, a także wytrzymują działanie chłodziwa, płynów hamulcowych oraz glikoli, a także kwasów i zasad nieorganicznych.
© Copyright 2016 Mechanix MD | Polityka cookies | Realizacja: PRO-NET