Na czym polega regeneracja wałów maszyn rolniczych?


Każde urządzenie mechaniczne potrzebuje sprawnego układu przeniesienia napędu, który połączy silnik oraz współpracującą z nim przekładnię z elementem, który odbierze powstający moment obrotowy. W przypadku maszyn rolniczych wały stosuje się zarówno w mechanizmie jazdy, jak i używa do przekazywania mocy na podłączany osprzęt, tzw. WOM (wałek odbioru mocy). Wały napędowe są też montowane w niektórych podczepianych do ciągników urządzeniach. W razie usterki najprostszym rozwiązaniem będzie regeneracja wału. Przekonajmy się, z czym się to wiąże.

Jaka jest budowa wału napędowego?

Wał napędowy może mieć zastosowane różne rozwiązania konstrukcyjne, jednak jego elementy pozostają z reguły takie same. Częścią, która pozwala na przekazywanie obrotów na większą odległość, jest rura wału, dająca możliwość odsunięcia elementu napędzanego od silnika i przekładni. Ważnym komponentem jest także używany zwykle przegub, czyli krzyżak, który umożliwia zmianę ustawienia kąta osi obrotu wału. Równie ważne są łożyska, które gwarantują niskie opory oraz zapobiegają powstawaniu tarcia. W grę wchodzą zarówno te, które znajdują się między widełkami a ramionami krzyżaka, jak i podporowe. Istotne są też wielowypusty, niezbędne tam, gdzie element napędzany może zmieniać swoje położenie.

Jak naprawia się wały napędowe?

Uszkodzenia wałów napędowych dotyczą zwykle awarii poszczególnych ich komponentów, jednak zbyt późne wykrycie usterki z reguły oznacza, że naprawie trzeba poddać większą liczbę elementów. Najczęściej w grę wchodzą problemy z przegubami, w których może m.in. dojść do zapieczenia się uszu i krzyżaka, a także łożyskami podporowymi, które ulegają zatarciu. Może również dojść do odkształcenia się rury. Regeneracja polega na naprawie, wymianie lub odtworzeniu części.

Wróć do bloga

© Copyright 2016 Mechanix MD | Polityka cookies | Realizacja: PRO-NET