Każde urządzenie mechaniczne potrzebuje sprawnego układu przeniesienia napędu, który połączy silnik oraz współpracującą z nim przekładnię z elementem, który odbierze powstający moment obrotowy. W przypadku maszyn rolniczych wały stosuje się zarówno w mechanizmie jazdy, jak i używa do przekazywania mocy na podłączany osprzęt, tzw. WOM (wałek odbioru mocy). Wały napędowe są też montowane w niektórych podczepianych do ciągników urządzeniach. W razie usterki najprostszym rozwiązaniem będzie regeneracja wału. Przekonajmy się, z czym się to wiąże.
Wał napędowy może mieć zastosowane różne rozwiązania konstrukcyjne, jednak jego elementy pozostają z reguły takie same. Częścią, która pozwala na przekazywanie obrotów na większą odległość, jest rura wału, dająca możliwość odsunięcia elementu napędzanego od silnika i przekładni. Ważnym komponentem jest także używany zwykle przegub, czyli krzyżak, który umożliwia zmianę ustawienia kąta osi obrotu wału. Równie ważne są łożyska, które gwarantują niskie opory oraz zapobiegają powstawaniu tarcia. W grę wchodzą zarówno te, które znajdują się między widełkami a ramionami krzyżaka, jak i podporowe. Istotne są też wielowypusty, niezbędne tam, gdzie element napędzany może zmieniać swoje położenie.
Uszkodzenia wałów napędowych dotyczą zwykle awarii poszczególnych ich komponentów, jednak zbyt późne wykrycie usterki z reguły oznacza, że naprawie trzeba poddać większą liczbę elementów. Najczęściej w grę wchodzą problemy z przegubami, w których może m.in. dojść do zapieczenia się uszu i krzyżaka, a także łożyskami podporowymi, które ulegają zatarciu. Może również dojść do odkształcenia się rury. Regeneracja polega na naprawie, wymianie lub odtworzeniu części.
© Copyright 2016 Mechanix MD | Polityka cookies | Realizacja: PRO-NET